Fråga MX Vice: Andra upplagan

Svar på dina frågor!

Svar på dina frågor!

Efter att ha besökt 19 evenemang runt massor av kontinenter hittills i år har vi samlat på oss svar på en hel del frågor som ni eventuellt har. Därav tänkte vi att vi helt enkelt gör allt mer öppet och drar igång denna återkommande artikel där vi svarar på era frågor. Om ni har något som ni vill ha med i artikeln så skicka ett mail till lewis.phillips@mxvice.com, eller hör av er till oss via någon av våra sociala media-kanaler. Om vi missade din fråga denna upplaga så kommer den säkerligen med nästa vecka i tredje upplagan.

Fråga från @DanWise87 via Twitter: “Har Conrad Mewse säkrat ett team inför nästa år?" Stuart Hodder frågade via Facebook, “Vem är Conrad Mewse?"

Många brittiska fans är oroade över detta, och det finns en god anledning till detta. Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing släppte tidigare i veckan en pressrelease som bekräftade att de hade förlängt både Thomas Covington och Thomas Kjer Olsens kontrakt. Men inte ett ord nämdes om Conrad Mewse , vilket väckte en del misstankar. Mewse har dock redan ett kontrakt i bagaget som tar slut först efter 2018 års FIM Motocross VM.

Hans säsong har varit uppenbart turbulent, minst sagt, men Jacky Martens meddelade redan i April att han står bakom Mewse. “Jag har aldrig tidigare lämnat en förare mitt under en säsong. Om det är ett problem som uppstår så måste det vara extremt allvarligt för detta." berättade Martens till oss i en exklusiv intervju. Men, låt oss inte glömma att efter detta så har Mewse kammat hem en tredjeplats vid ett av heaten under Lettlands MXGP och har varit topp 10 i fem heat.

Bör alla inblandade förvänta sig bättre resultat? Absolut, men det är fortfarande hans rookie-säsong. Motgångar var oundvikliga. Och, för att tysta alla frågor – så hörde vi av oss till Mewse nu i veckan och han bekräftade att han absolut har en deal på bordet. – @_LewisPhillips

Conrad Mewse har ännu ett år kvar på sitt kontrakt med Husqvarna (Husqvarna/J.P Acevedo)

Fråga från @JackLHyde via Twitter: “Var är Max Nagl på väg? Enduro?"

Riktigt bra fråga. Max Nagl signerade sitt ettårskontrakt med Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing sent förra året, och detta kommer gå ut inom några månader. Enligt ryktet så kommer han bli droppad från teamet, vilket inte är en stor överraskning med tanke på hans resultat i år. Men ingen har pratat om var han ska gå vidare till. Det finns lediga platser hos samtliga fem fabriksteamen och Nagl’s namn har inte dykt upp bland dessa alls.

Faktum är att Nagl har varit med så länge så att han ofta missas. ‘12’ kommer fylla 30 om några veckor, och har som vi alla vet genomlidit några brutala krascher under sin karriär. Finns möjligheten att han skulle byta inriktning och köra EWC? Kanske, det skulle inte vara en otrolig överraskning. Det är lite mystiskt att han signerade sitt ettårskontrakt förra året, men vid den tidpunkten berättade han för oss att det var vad bägge parter ville ha. Kanske finns det en långsiktig “Master Plan" dold i detta?

The fact that Nagl has been around for a long time is often overlooked. ‘12’ will be thirty in a couple of weeks and has taken some brutal hits during his career. Could he end up chasing a career in the EWC? It would not necessarily be a major shock to see that. It still seems peculiar that he signed a one-year deal at the end of last year, but he told us at the time that it was something that both parties wanted. Perhaps there is a greater plan in place here? – @_LewisPhillips

Det återstår att se huruvida Max Nagl stannar med Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing eller ej (Husqvarna/J.P Acevedo)

Fråga från @StuDawes via Twitter: “Har ni hört några nyheter om Justin Barcia eller Malcolm Stewart tar sig an MXGP nästa år? Lång resa till Italien enbart för att kika på Gaerne-fabriken för Stewart…"

Osäker var jag börjar på denna fråga. Justin Barcia har utryckt ett genuint intresse att tävla i MXGP, men Suzuki World MXGP teamet verkade vara hans enda möjlighet. Stefan Everts sa till oss exklusivt under Tysklands MXGP att han inte hade budgeten för att signera en förare av hans kaliber, så det kommer inte hända. Det spelar inte så stor roll dock eftersom Matthes rapporterar att Barcia kommer ansluta sig till Red Bull KTM-teamet i USA.

Malcolm Stewart var i Italien för att besöka Gaerne-fabriken. Jag var där samtidigt, vi åt middag ihop och jag gjorde en 10 minuters intervju med honom. Tro mig när jag säger detta – Han var inte där för att träffa något team i FIM Motocross VM. – @_LewisPhillips

Justin Barcia kommer sannolikt stanna kvar i USA nästa år, men inte hos JGR (Monster Energy/Ryne Swanberg)

Fråga från @MXMasters2013 via Twitter: “Vilka är prospekter för att landa en plats hos HRC’s MX2 team nästa år?"

Chihiro Notsuka kommer återgå till teamet 2018, verkar det som, så en av platserna går till honom. Michele Cervellin är spekulant för den andra platsen, men Brian Hsu’s namn har poppat upp i ryktena frekvent på sistone. Det finns inte så många andra val heller, som skulle vara bättre än de två när man tittar över MX2 listan. Så det vore antagligen klokt att förutsätta sig åtminstone en av de två som ledare i gänget. Med tanke på hur brett och öppet det är i detta elitteam så har ryktena varit relativt lugna. – @_LewisPhillips

Fråga från @Row21_Andy via Twitter: “Vem ersätter Jordi Tixier hos Kawasaki?"

Även om det inte är bekräftat så är det hyfsat uppenbart att Jordi Tixier inte kommer att komma tillbaka till Monster Energy KRT. Tidigare i år var ryktet att Tommy Searle skulle fylla den platsen, men det absolut hetaste ryktet just nu är att Benoit Paturel kommer flytta dit. Dessa två skulle fungera bra ihop, men har Paturel verkligen visat tillräckligt för att steppa upp till en fabrikshoj i toppklassen? Podieresultat har visat sig svårt för honom att få på en 250F.

Det kommer bli mest intressant att se var Jordi Tixier själv hamnar. Det verkar inte som något fabriksteam kommer vilja plocka upp honom, så ett team som exempelvis Assomotor Honda skulle kunna vara ett bra hem för Jordi. Eller varför inte ett team som Gebben Van Venrooy Kawasaki? ‘911’ förtjänar naturligtvis en deal som låter honom delta vid “flyaway" racen, dock. – @_LewisPhillips

De flesta tror att Jordi Tixier kliver av sin plats hos Monster Energy KRT inför 2018 (Monster Energy/Ray Archer)

Fråga från @DabOnEmFolk via Twitter: “Kommer Ben Watson potentiellt sett hamna på en fabrikshoj nästa år? Hans resultat har bättrat sig en hel del på sistone." Karl Rowberry frågade på Facebook: “Ben Watson, fabrikshoj nästa år?"

Det har inte pratats mycket om Ben Watson och hans status inför nästa år. Men det är okej. Efter hans grymma körning vid Portugals GP så kommer det tveklöst bli mer hype. Skulle han potentiellt kunna landa hos ett toppteam? Absolut, men vilka platser är lediga? Petar Petrov kommer lämna sin Monster Energy KRT MX2 hoj, men troligtvis kommer det teamet bestå av Adam Sterry, Stephen Rubini och Morgan Lesiardo. Dom har dock inte visat längden av dessa kontrakt ännu, dock.

Benoit Paturel kommer lämna Kemea Yamaha-teamet, men Jago Geerts förväntas ta den platsen. Suzuki World MX2 kommer troligtvis återkomma med Hunter Lawrence och Bas Vaessen, men både Red Bull KTM och Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing är redan fulla. Det finns en plats hos HRC också. Kanske skulle KTM ha möjlighet att placera honom hos ett satelitteam, med support från fabriken? – @_LewisPhillips

Text: Lewis Phillips | Huvudbild: Husqvarna/J.P Acevedo

Best Of
Channels
Senaste