Inblick: Jeffrey Herlings

"Det är en besvikelse."

"Det är en besvikelse."

Om man adderar poängen från MXGP Trentino och framåt, så skulle Jeffrey Herlings endast vara 19 poäng efter Antonio Cairoli. Detta faktum bör vara nog för att bekräfta precis hur stark ‘84’ har varit den senaste tiden och tysta alla kritiker. Baserat på denna exklusiva intervju vi lyckades få med honom efter racet, mitt i all kalabalik, visar det sig vara uppenbart att vinna är det enda som gäller för honom.

MX Vice: 1-2 som resultat för dagen är fantastiskt, men du är än en gång tvåa i totalen och – gissningsvis – börjar du tröttna rejält på det?

Jeffrey Herlings: Ja. Första och andra-platser är bra. Riktigt bra. Men vi blev tvåa totalt och det sög. Det var typ femte gången i år vi blev tvåa. Vi har bara en vinst och vi är 12 deltävlingar in i mästerskapet. Jag vet inte, det är iallafall en besvikelse. Det positiva dock är att efter fyra deltävlingar var jag typ femtonde i tabellen och nu är jag ordagrant typ fem poäng bakom andraplats. Om något skulle hända med Tony, typ som med mig när jag bröt lårbenet en dag innan jag skulle tagit hem mästerskapet, då kommer jag vara först i listan att ta toppen. Hoppas inget händer med Tony dock.

Om vi oavsett vad som händer kan ta hem andraplatsen åtminstone så skulle jag fortfarande vara nöjd. Vi hade en riktigt dålig start av säsongen med de första fyra deltävlingarna som var katastrof och jag sög riktigt hårt. Vi är glada över att vara i den position vi är i nu. jag tror vi har haft typ 6 podieplaceringar dom senaste 7 deltävlingarna eller något sådant. Så det är rätt okej. Vi fortsätter kämpa.  

Herlings har varit topp 3 i 11 av de senaste 14 heaten (KTM Images/Ray Archer)

Jag räknade lite och adderade poängen från Trentino och fram. Om mästerskapet hade börjat där så hade du i princip delat ledningen med Tony, så jag antar att det är skönt att veta.

Så jag skulle altså ha röda nummerplåten nu? Ok. Vi kan dela på den, för de första fyra tävlingarna hände aldrig. Jag tror att min handskada kostade mig detta mästerskap. 60-70 poäng efter fyra race, det var så dåligt. Nu har vi haft en hel del bra race istället. Tony har tagit totalen, men vi får lika många poäng. Precis som i Teutschenthal – han fick inte ett enda poäng mer. Varje gång dom senaste racen han vunnit så byter vi platser här och där, och hamnar på samma tillslut. Men jag är typ 96 poäng efter. Det är ett ganska stort gap att jobba ikapp. Vi kommer inte vinna detta mästerskap utan att något drastiskt händer Cairoli.

Var du överaskad att du lyckades vinna i första heatet? Det var uppenbart en svår bana att ta igen tid på men du lyckades. När du passerade honom så tappade han fokus. Du lyckades “bryta" honom.

Ja, jag borde gjort samma sak i andra heatet, men det gjorde jag inte. Första var bra, men jag var ganska nära honom. i Andra heatet så hade han redan typ 5 sekunder ledning när jag kom upp till andraplats. Ett tag var det typ 7-8 sekunder men jag körde ikapp till 4 sekunder innan jag gjorde några misstag. I slutet kom jag ikapp igen men då var det redan för sent. Jag tycker både jag och Tony haft imponerande race både nu och förra helgen. Vi har visat de senaste racen att vi är mycket bättre än resten av förarna. Vid Loket kommer det vara många bra förare, så vi får se!

Är ni nära er gräns när ni fightas som ni gjorde idag eller finns det fortfarande mer att ge?

Ja, det finns mer – men då slutar det med att jag hamnar på ansiktet, och det vill jag inte göra. Senast jag körde över min gräns var på Ottobiano och då åkte jag hem med en bruten hand. Jag är villig att ligga på gränsen, på 100%, men inte över. Det kommer jag inte göra igen, jag har ingen lust att skada mig igen.

Jeffrey Herlings kämpar hårt för att ta andraplatsen i tabellen (KTM Images/Ray Archer)

Vad tyckte du om banan i helgen? Den såg bra ut och har varit grym, men har den förlorat lite av sin magi?

Nej jag gillade inte banan speciellt mycket. Det var massvis av stenar som kom upp ur underlaget och banan var väldigt enspårig. Den var absolut bättre förr, men vi hade ofta regn. Dom vattnade massor i år, men dom måste fixa så det blir fler spårval. Stenarna måste bort också. Banan blev riktigt hård och hal. Men, det var samma för alla så det är ingen ursäkt. Och, ingen åkte härifrån med större ledning så vi ska vara nöjda.

Förra veckan var uppenbarligen ett grymt resultat. Kanske inte exakt vad du hoppats på , men det var bra.

Jag hamnade på marken. Jag var typ död.

Ja, slutet var lite tungt. Berätta lite vad som hände efter racet och allt det där?

Allright. Det hände egentligen tisdagen innan, jag körde Jet-Ski med några vänner och jag är super-super vit. Lixom riktigt vit. Så jag spenderade typ 4 timmar under solen i vattnet och när jag kom hem var jag röd som en krabba. Jag fick feber, värmen slog ut mig totalt. Vi hade tränat riktigt hårt för det racet och jag gjorde bort mig genom att dumt nog dra och köra Jet Ski i bara underkläder. Jag var så solbränd. Jag postade en bild på Instagram tror jag.

Så, jag hade feber, diarré och kräktes men jag ville inte att någon skulle få reda på det, jag ville inte att Tony skulle veta att jag hade den svagheten. Men redan innan första heatet var det kört. Jag kunde inte äta, allt jag fick i mig sket jag ut i princip. Det låter kanske lite äckligt men så var det. Det var ännu mer frustrerande för teamets del, jag är besviken på mig själv eftersom dom jobbbar så hårt för mig och vi var redo att vinna det racet. Men vi lyckades ändå ta hem en första och en andraplats så för KTM’s del spelade det inte så stor roll. 1-2 två veckor i rad nu. Det skulle vara grymt att lyckas med första eller andraplats i mästerskapet också.  

Sist vi pratade, i Tyskland, sa du att starterna var det viktigaste du behövde förbättra. Dom är väl ganska fixade nu? Jobbar du fortfarande med dom eller har du gått vidare till att fokusera på något annat du vill förbättra?

Ja, nu är fokus att inte bli tvåa längre. Starterna är bättre men dom är inte perfekta. Denna helg var vi trea ut och och i andra heatet femma. Inte superdåligt men om man vill fightas mot Tony så måste man vara i täten direkt. På sandbanor spelar det mindre roll, men på sådana här banor måste man vara där direkt från start. Vi fortsätter att förbättra oss dock. Jämfört mot början av säsongen med där vi är nu så har vi förbättrat oss enormt. Allt var nytt för mig.

Intervju: Lewis Phillips | Huvudbild: KTM Images/Ray Archer

Best Of
Channels
Senaste