Lägesrapport: Tommy Searle

Vad har ‘100’ för sig.

Vad har ‘100’ för sig.

Var är Tommy Searle? För de inte helt insatta fansen har frågan definitivt dykt upp under året, eftersom flera skador har tvingat honom ut ur varje race hittills denna säsong. Hans comeback närmar sig, dock, och ‘100’ är fast inställd på att kliva in i stora klassen med auktoritet. Det är definitivt en nödvändighet att han lyckas med detta, eftersom han försöker bygga sitt case i att förtjäna en fabrikshoj samt en plats i det brittiska Motocross of Nations teamet.

MX Vice: Detta race skulle, enligt målet, vara din återkomst till serien. På sätt och vis är du tillbaka i MXGP, eftersom vi inte sett av dig hittills denna säsong, men du är inte på hojen ännu. Jag antar att du är frustrerad och besviken?

Tommy Searle: Ja, tyvärr så var det detta race som enligt planen skulle vara min comeback. Jag har varit skadad och missat hela säsongen, det har verkligen varit ett katastrofalt år för mig. Det började med min knäskada under träning, sedan skulle jag vara tillbaka till Hawkstone Park, sedan Irland, och till sist nu – här.  Två dagar innan vi åkte hit tränade jag på en liten bana i York och kolliderade med en liten stolpe. Eller rättare sagt ett staket. Jag kom ur mitt spår, det var en väldigt tight bana. Jag gjorde ett misstag i en sväng och vallen var precis mot staketet.

Jag träffade staketet med hand och allting gick så  sakta, jag hade nästan stannat helt eftersom jag visste att jag skulle missa svängen, men på något sätt så fastnade handen, böjdes och bröts. Det har lämnat mig med ännu mer tid iväg från racingen vilket är riktigt tråkigt eftersom jag kände att jag körde riktigt bra. Jag hade varit tillbaka på hojen ett ganska bra tag, ungefär 6 veckor har jag för mig, så jag var redo att komma tillbaka till VM. Tråkigt nog så är jag återigen tillbaka på ruta ett.  Men, jag är här och hälsar på iallafall och det känns bra att vara tillbaka i depån och vara i racingmiljön igen. Det får mig att sakna det ännu mer men jag vet att jag kommer vara tillbaka och tävla igen snart.

En comeback lagom till MXGP Tjeckien är realistiskt för Searle (ConwayMX)

Kommer denna extra tid ifrån hojen hjälpa ditt knä att läka mer? Var knäet 100% innan du skadade handen?

Nej, det hjälper faktiskt inte alls just nu. Jag var helt redo, 100%. Jag väntade och rehabiliterade precis som jag skulle, eftersom jag tidigare haft för bråttom att komma tillbaka vilket har lärt mig att det inte tjänar något att försöka stressa tillbaka i denna sport. Det är galet. Man kan inte köra runt sådana här banor med en skada så jag visste att jag behövde vara helt redo. Jag gjorde allt jag kunde och skulle med knäet och var redo så det är inte någon fördel att få extra tid. Jag kommer naturligtvis fortsätta träna och hålla både knäet och resten av kroppen i form så gott det går. Men jag var helt redo för min comeback innan handskadan.

Ångrar du att väntade så länge? För evenemang som Hawkstone [Park] och sådant nu? Det hade kanske varit möjligt att få några race under bältet, men du visste naturligtvis inte vad som skulle ske.

Nej, man vet aldrig vad som kommer hända. Jag ville egentligen komma tillbaka lite tidigare men det var viktigt att teamet och jag fick hojen bra nog också. Vi var inte riktigt redo med hojen heller, så det var inte rätt i tiden. Fysiskt sett hade jag nog kunnat tävla i Tyskland eller kanske Frankrike, jag kände mig bra nog då men det var ett par saker som vi inte lyckades lösa och allting måste vara perfekt för att tävla på denna nivå. Så vi valde att vänta istället för att stressa med hojen och allt annat.

Vi tog ett gemensamt beslut i teamet att vi skulle göra en stark comeback här i Europa istället för att flyga till Ryssland utan att vara helt redo. Allting såg äntligen bra ut inför denna helg och det är demoraliserande att det inte blev av. Så ja, på sätt och vis är jag lite irriterad att jag inte försökte köra några race tidigare men gjort är gjort. Jag måste bara hålla mig positiv och jobba hårt för att komma tillbaka igen.

I en perfekt värld hade Searle gjort sin comeback i Tyskland eller Frankrike (ConwayMX)

Din första skada, knäet, var redan i December. Var du redan då sen med testandet av racehojen och sådant? Är du färdig och nöjd nu eller har du fortfarande saker som måste tas hand om och fixas innan du är tillbaka från handskadan?

Nej, vi jobbade en hel del med massor av saker. En person i Holland hjälpte mig med motorerna – han har varit riktigt bra. Jag har inte kört den senaste kompletta racehjen än, men vi var relativt nära med allting och gjorde enbart en liten ändring som jag skulle tävla med. Allting är redo med fjädringen, med Moose och KYB och nu även med Kawasaki. Hojen är helt färdig – det är bara mig vi väntar på.

Jag måste jobba hårt dom kommande veckorna för att få klartecken att få börja använda handen på gymmet, och köra hårt på gymmet för att komma i form. Att stå här idag och titta på så är det uppenbart att man inte har en chans om man inte är i absolut toppform. Det är otroligt svårt. Sporten är så hård, mentalt och fysiskt. Man ser det i varje förare och det var bara första heatet. Man måste verkligen vara på topp för att tävla här.

Jag antar att, om du är redo, gör din comeback på Loket, men om inte där blir det Schweiz? Gissningsvis vill du inte starta på Lommel som ditt första race?

Jag har inget emot att göra min comeback till Lommel om det är vad jag måste göra. Man måste börja någonstans  och jag har inget emot Lommel. Jag brukar köra bra på Lommel om jag åker dit några veckor innan och tränar. Oavsett var man väljer att komma tillbaka så kommer det vara svårt – så är det bara. Så om det blir Lommel så blir det Lommel. Om jag kommer tillbaka och har problem – då får det vara så. Sedan går vi vidare mot Schweiz, och det är en riktigt bra bana för mig så jag vill definitivt tävla där, och då vara 100%. Om jag då har några race under bältet så kommer det bara hjälpa. Jag kommer kort och gott vara tillbaka så snart jag är redo.

Searle är väldigt fokuserad att tävla igen, oavsett GP eller förhållanden (ConwayMX)

Detta är ett kontraktår dessutom, så jag antar att detta bidrar till din vilja att komma tillbaka så snabbt som möjligt. Har du pratat med några team? Eller kan du ens prata med dom? Uppenbarligen så har du inte haft några resultat alls i år.

Nej, det är en svår situation för mig eftersom jag inte har några resultat. Jag har inte ens stått bakom grinden i år, så jag är tyvärr bortglömd på grund av detta. Men, jag vet att om jag inte kände att jag kan köra i ledningen och fightas med dom bästa så hade jag inte ens brytt mig om att köra MXGP. Jag är bara inte den typen av person som kan tävla för tävlandets skull, jag vill producera resultat och ha kul. Om jag inte kör bra har jag inte kul. Det är en av anledningarna varför jag är här idag – för att visa upp mig och att jag fortfarande finns och att umgås med teamet också. Dom har varit väldigt förstående och supportande under detta tuffa år. Dom har gett mig tiden jag behöver och all hjälp dom kan med att försöka få mig tillbaka på hojen.

Jag har ingen deal för nästa år ännu så det är verkligen viktigt att jag kan komma tillbaka till racingen och visa att jag fortfarande har potentialen. Samtidigt så är det ingen mening att stressa tillbaka, det slutar aldrig bra. Jag känner inte till någon som har rushat tillbaka, förutom om dom har möjlighet att vinna ett mästerskap och måste samla varenda poäng, men jag är inte i den situationen just nu. För mig är det nog bättre i längden att vänta hemma än att rulla runt längst bak i fältet med en skada.

Det är helt enkelt en typiskt dålig situation, men sådant är livet och det är sådant som händer. Jag måste bara fortsätta vara positiv. Livet är bra i övrigt och det kan alltid vara bra mycket värre än vad det är för mig. Jag har en bruten hand, om fyra veckor är handen hel igen och livet går vidare. Så nu gäller det att göra det bästa av en dålig situation, testa mig själv och jobba hårt så jag kan vara mitt bästa jag när det är dags att komma tillbaka.

Att tävla heltid i Storbritannien är inte ett alternativ för Tommy (ConwayMX)

Är du orolig över att inte få en deal? Har du möjlighet att stanna i samma team?

Ja, det är alltid ett alternativ. Jag gillar Kawasaki. Jag gillar Steve. Dom måste naturligtvis hitta lösningen men jag är övertygad om att det skulle gå att ordna. De senaste två åren har dom lyckats få ihop allting och en plats för mig på teamet. Jag behövde visa vad jag går för och bevisa mitt värde och uppenbarligen så lyckades jag. I Storbritannien är det naturligtvis viktigt för dom – speciellt för Kawasaki – att jag tävlar i det Brittiska mästerskapet, och det är viktigt även för mig. Jag gillar att tävla hemma. Förra året var bra, att tävla där och vinna, så det skulle vara kul att göra det igen. Att få det som en del i dealen skulle vara bra, men jag är absolut inte redo att enbart köra Brittiska mästerskapet heltid, det är inte en framtid jag ser för mig själv.

Jag vill tävla i MXGP. Där hör jag hemma. Men, jag vill inte tävla i GP på en hoj som inte är tillräckligt bra och hamna i en situation där jag konstant är i underläge. Det är ingen rolig situation. Där jag är nu har vi lyckats bygga en riktigt bra hoj. Det är alltid ett alternativ och jag skulle gladeligen göra det igen, men jag måste fortfarande producera resultat. Dom kommer inte ge mig en plats utan att jag förtjänar den, så jag måste ta mig tillbaka och placera mig bra.

Tror du det finns en chans att du hamnar i en situation där du helt enkelt tvingas tävla i storbritannien nästa år? Du hade inga podieplacerigar förra året men du visade bra fart i träning och dina varvtider var bland toppen.

Det är en väldigt svår situation i MXG just nu när fabriksteamen har ett stort försprång över andra team som inte har fabriksdelarna. Det är inte som för 6-7 år sedan när du kunde ha en okej hoj och vinna ett GP bara på din talang. Allt har gått upp många nivåer. Det går helt enkelt inte att vinna ett GP på en standardhoj längre. Alla som är med i MXGP är toppförare. Majoriteten av förarna idag har vunnit GP i sina karriärer. Det är en enorm skillnad när man hamnar i ett bra team.

Man måste verkligen ha allt numer. Ett bra team, bra support, folk runt sig som vill vinna lika mycket som du vill. Man måste arbeta hårt och en hel del saker måste fungera perfekt för att placera sig bra på GP nivån. Jag vlll inte enbart köra brittiska mästerskapen. Det är inte en situation jag vill hamna i. Inget ont menat, det är en bra serie och en bra plats. Om ett par år skulle jag absolut kunna se mig leva i England och tävla där, men jag är 28 år gammal. Jag känner att jag har mycket kvar att ge. Och mycket kvar att bevisa.

Searle gjorde sin MXoN debut på Matterly Basin år 2006 (ConwayMX)

En sak du säkert ser fram emot är Motocross of Nations. Naturligtvis är du inte per automatik vald till teamet men det är en stor chans att du får vara med. Hur ställer du dig till att köra antingen en 250F eller en 450F där?

Ja, jag skulle köra en 125’a där om jag behövde! Jag älskar det evenemanget och det har jag alltid gjort. Om jag lyckas få en plats på teamet i år skulle det vara årets höjdpunkt tveklöst. Kanske tillochmed min karriärs höjdpunkt om vi som ett team kan lyckas ta en pallplacering! Jag har gjort det själv förut, men detta är ju inte ett individuellt event. Det är ett event vi gör som ett team – Team Great Britain.

Det hade varit underbart att vara där, men det är en lång väg kvar dit. Jag sitter fortfarande vid sidan om och är skadad. Jag har inte kört ett enda race på hela året, men när jag körde hojen för några veckor sedan körde jag riktigt bra. Jag har absolut ingen tvivel om att när det är dags för MXoN, om nästan fyra månader, så kommer jag vara i toppform. Om jag blir utvald till teamet så kommer jag göra som jag alltid gör där – köra starkt och ge teamet bra resultat. Det är ett av mina mål just nu, att bli utvald till teamet. Oavsett om jag kör en 250F eller en 450F – Jag skulle älska vilket som.

Det låter verkligen som att självförtroendet är på topp. Du vet att du fortfarande kan prestera, så tiden iväg från racingen har iallafall inte påverkat den mentala sidan.

Nej, jag vet precis hur kapabel jag är som förare. Jag har vunnit en hel del GP’n i min karriär och jag förtjänade varenda en. Men det var länge sedan sist jag vann ett race på denna nivå. Jag är fortfarande ung, jag tror fortfarande på min potential. Det känns som något alltid kommit i vägen sen jag gick upp till MXGP. Jag har fått chansen, jag har hade många möjligheter att signera med fabriksteam när jag startade i MXGP. Efter mitt första år hade jag fortfarande flera alternativ att gå vidare till fabriksteam. Kanske var det dumt av mig att stanna där jag var.

Det är en sak jag faktiskt ångrar, att jag stannade kvar och valde att inte gå med i ett fabriksteam direkt jag gick upp till MXGP. Jag hade all möjlighet att göra det. Men, sådant är livet. Det var ett misstag, definitivt. Jag underskattade vad som krävdes för att lyckas. Men jag har inte ett dåligt liv, jag är inte redo att ge upp drömmen att göra bra ifrån mig och lyckas i MXGP klassen. Det är något som saknas. Det handlar inte om pengar alls längre, det handlar om att jag känner att jag har “unfinished business" att ta hand om och jag kommer inte sluta försöka tills jag når dit jag vill.

Searle är fokuserad och motiverad att uppnå sin potential i MXGP klasse (ConwayMX)

Jag antar att det är där folk missbedömer dig. Du är 28 år gammal så egentligen kanske du borde börja sakta ned i karriären men du är tekniskt sett fortfarande en rookie i MXGP, med tanke på alla skador och hojproblem du haft. Du har aldrig riktigt kommit igång.

Till viss del, ja. Jag har tävlat i många år, och med många team. Jag har haft chansen hos KTM’s fabriksteam och kraschade, så det året var mitt fel. Jag fick en möjlighet och skadade mig. Jag har haft många möjligheter även utanför fabriksteamen, men vi har haft oändligt med problem. Det har bara inte fungerat för mig. Vissa tillfällen har allt känts som det är på väg att lösa sig, speciellt det året på en fabriks KTM, men det hände aldrig.

Men det är mitt fel lika mycket som någon annans, jag har inte lyckats få ihop pusselbitarna. Folk skriver ofta av mig som skadebenägen och en risk, men när jag var yngre hade jag aldrig några sådana problem. Jag var skadefri ända tils jag var 23. Jag måste ta mig tillbaka till denna situation igen.

Jag är bara 28, men [Antonio] Cairoli är 32 tror jag och han är fortfarande på topp. Att se honom köra här var otroligt. En riktig mästare. Man behöver inte vara en ungdom för att göra bra ifrån sig i MXGP. Han är, vad jag vet, en av av de äldre ute på banan och det är ingen hemlighet vad han är kapabel till. Jag har massvis av fight kvar i mig. Jag måste bara komma ur denna spiral av skador och komma tillbaka och göra bra ifrån mig. Jag måste bevisa det för mig själv framförallt, inte för någon annan. Och uppnå det jag alltid velat uppnå.

Searle skyller sig själv för hans misslyckade säsong hos Red Bull KTM. (ConwayMX)

När du har varit borta så här länge och enbart tittat på MXGP, finns där något du kan lära dig? Är det något du sett från att studera de som tävlar nu?

Man lär sig att man måste vara snabb att komma tillbaka och tävla, eftersom alla är på en så hög nivå. Jag är här idag och ser dom två i täten – dom är på en helt annan nivå. På en bana som denna måste man verkligen köra sitt absolut bästa för att ha en chans mot dom två. Resten av klassen är också extremt snabb. Jag känner att jag platsar in, dock. Jag ser på namnen och ser människor jag tävlat mot förut och slagit. Dom som gör bäst ifrån sig är i bra team, med en bra struktur runt sig och det visar mig att det behövs för att man ska lyckas.

Man ser förare som Arminas Jasikonism, som dök upp från ingenstans det senaste året. Han har fått en bra chans hos sitt team och han har gjort det mesta av den chansen genom att jobba hårt och från bra guidning och coachning. Igår var han i täten och fightade för en heatseger! Allting går så snabbt i vår sport. Ena sekunden är du på toppen av världen och nästa är du skadad. Precis som vi såg med Shaun Simpson. Jag vet inte exakt hur skadad han är men det händer så snabbt. Shaun gjorde ett misstag, flög av banan och bröt sin hand. Sedan fastnade han i en startkrasch och nu är han ute. Bara genom otur. Han har inte orsakat problemen själv.

Sådan är vår sport. Vissa har mer tur än andra och man behöver en god dos av tur. Så enkelt är det. Det kan vända så otroligt snabbt. Ett bra race på Motocross of Nations så säger någon “Okej, vi ger honom en chans nästa år", och vips så är du tillbaka på topp. Man måste jobba hårt och hamna i rätt situationer så kan man vända sin egen tur och få en ordentlig chans.

Intervju: Lewis Phillips | Huvudbild: ConwayMX

Best Of
Channels
Senaste