Matthes Report: Glen Helen

Glen Helen.

Glen Helen.

Efter två race återstår det nu tio stycken deltävlingar av Lucas Oil Pro Motocross series. Vi förlorade Ryan Dungey som dragit sig tillbaka och många av favoriterna har haft det lite kämpigt. Det är inte något som vi är vana att se, favoriterna brukar oftast leverera gång på gång men i år är det annorlunda, framförallt i 450MX klassen. Nedan har vi Matthes analys och rapport.

Jag vet en del “experter" där ute som attackerar Monster Energy Kawasaki på Twitter för att det tog lite för lång till att laga Eli Tomacs frambroms under andra heatet förra veckan. Men jag har själv varit i de situationerna tidigare och man vill få det rätt första gången så att problemet inte kommer tillbaka. Till skillnad från Dallas där bromsen slutade att fungera på grund av en sten som slog sönder bromscylindern. I detta specifika fall så handlar det om att Tomac själv vill ha ett annat bromsok mot vad Kawasaki bygger sina motorcyklar. Det är här teamet menar på att hans nuvarande ok har en svagare konstruktion. Undra vem som får rätt i detta fall, ska bli intressant att se vad Kawasaki rullar ut med för broms till nästa tävling.

Tomac är fortfarande storfavorit i 450MX klassen (Monster Energy Media/Ryne Swanberg)

Jag är inte orolig för Tomac när det kommer till startpositionen, han kommer att greja det. Men något som verkligen imponerar mig är Marvin Musquin, betydligt mer än vad jag räknat med. Jag vet att han är en duktigt förare, det visade han minst sagt när han fortfarande körde 250 där han dessutom vunnit VM-serien vid två tillfällen. Tror mer att det handlar om att jag trodde att han var en förare som trivdes bäst inomhus och inte utomhus, kollar man på statistiken från de senaste två ronderna så talar dem för sig själv och hur pass mycket bättre än sina konkurrenter han är.

Genomsnittlig startposition.

Marvin Musquin

2.8

Eli Tomac

14.8

Blake Baggett

10.0

Jason Anderson

8.7

 

Dean Wilson startade året med ett par fjärdeplatser vilket jag tycker är väldigt beundransvärt då jag inte räknat med det av olika anledningar, a) De flesta trodde inte att han vara “såhär" bra. b) Han har inte kört så pass mycket 450MX de senaste två åren. Faktiskt så är det så att under han två år med Red Bull KTM så körde han bara 14 race av 58 möjliga, pga av korsbandsskador.

Dean Wilson har nästan säkrat upp nästa års kontrakt med Husqvarna (Husqvarna Motorcycles/Simon Cudby)

Vi pratade med Wilson efter det senaste racet och han tycker att det känns som att det finns mer att hämta för honom.

Det var en bra dag men jag är lite besviken om jag ska vara ärlig, jag tycker nog att jag skulle ha stått på pallen. Fart och tekniken finns men jag fick en oerhört dålig start så jag fick kämpa mig igenom hela klungan." Sa Wilson själv efter racet.

“Möjligheten fanns där men jag tog inte tillvara på den vilket jag självklart är lite besviken över. Men, det är vad det är och en fjärde plats på totalen är ok även om jag självklart vill stå på pallen"

Det är en riktigt cool story på gång för Wilson och hans karriär då teamet valt att signera #15 för en säsong till och även en option på förlängning till 2019.

I 250MC klassen så är det Zach Osborne som levererar, redan efter två race så leder han med hela 21 poäng över tvåan.

Men seriöst, jag skrev i mitt öppningsstycke att 250MX förarna har gett Osborne denna ledning gratis eftersom att de kör sönder cyklarna allihop. Austin Forkner hade problem i båda heaten, faktiskt två gånger varje heat. Jermy Martin och Joey Savatgy likaså. Adam Cianciarulo har hamnat på pallen vid två tillfällen och ligger i skrivande stund på en andraplacering i totalen.

Chad Reed till JGR Suzuki? Stämmer ryktena (Monster Energy Media/Ryne Swanberg )

Det är aldrig för tidigt för ett “silly season" snack. Vad säger ni om att göra en “Silly Season lista redan nu?"

*Detta är spekulationer och det ligger ingen som helst grund till dessa. OK?

Justin Barcia till Red Bull KTM

Justin Brayton till Honda HRC för att fylla upp för Ken Roczen

Chad Reed till JGR Suzuki

Mitchell Oldenburg till Rockstar Husqvarna

Joey Savatgy till RCH Suzuki

Josh Grant stannar hos Monster Kawasaki

Adam Cianciarulo stannar hos Monster Kawasaki

Jeremy Martin stannar 250SX under 2018, och kör 450MX

JGR Suzuki behåller Weston Peick & Phil Nicoletti

Broc Tickle stannar hos RCH Suzuki

Aaron Plessinger till Factory Yamaha

Words: Steve Matthes | Lead Image: Husqvarna Motorcycles/Simon Cudby

Best Of
Channels
Senaste