Catch Up: Max Nagl

Nagl har hittat farten.

Nagl har hittat farten.

Max Nagl har varit relativt anonym i år. Nagl som tidigare har vunnit 9st mxgp-heat, har nu  fått fightas för att nå topp fem. Men nu verkar proppen ha gått ur när han under söndagens tävling placerade sig på en förstaplats under det första heatet. Vad var det som höll tillbaka honom? Vi tog tempen på Rockstar Energy Husqvarna föraren innan racet i Frankrike.

Mx Vice: Kul att se att du återfått gamla farten, du har återigen visat att du har farten med dig. Det måste kännas kul för dig också att få visa att Nagl är ett namn man ska hålla ögonen på?

Max Nagl: Ja, absolut. Lördagens träningar och kval kändes riktigt bra och cykeln gick som en dröm. Jag fick är nöjd med gatevalet inför söndagens race och jag lyckades även knipa holeshotplatsen i första racet. Det kändes riktigt bra att vara tillbaka i toppen igen. Det kändes som att en plats på pallen var given. “Äntligen". Sen i andra heatet så fick jag en bra start men inte lika bra.

Jag placerade mig på en fjärdeplats och gjorde en del misstag under första varvet vilket kostade mig ett par placeringar ner till sjunde, åttonde plats. Jag försökte att ge allt men jag gav dessvärre för mycket då jag tabbade mig igen och åkte omkull ordentligt och tappade ännu fler placeringar. Att sedan köra över mållinjen utan att veta att man inte kommer få stå på pallen kändes inte alls kul.

Max Nagl förväntas stå på pallen inför varje race (Husqvarna Motorcycles/J.P Acevedo)

Hur kommer det sig att du vred upp farten just denna helg? Har du ändrat något kring träningen eller inställningarna på cykeln?

Ja faktiskt både och. Senaste tre veckorna har jag tränat stenhårt och verkligen försökt att växla upp en nivå, i kombination med detta så har vi justerat cykeln och det känns väldigt bra nu, både fysiskt och med cykeln.

Ditt kontrakt löper på ett år i taget och det börjar bli dags att prata kring en förnyelse, är det något som sätter extra press på dig eftersom att teamen på den här nivån vill se resultat och inte potential?

Självklart så är det en både press och stress eftersom jag nu står utan kontrakt inför nästa säsong. Nu har jag plockat hem en del vinster och känner att det är fler på gång men teamen vill se vinster och jag hoppas på att kunna leverera för jag trivs jättebra i teamet.

Med tanke på dina problem kring starterna så antar jag att du inte är ett “fan" av metallnätet som ni startar på? Skulle du hellre se att ni startade som ni gjort tidigare, direkt på betong eller jord?

Ja utan tvekan men å andra sidan är det inget att hänga upp sig på då det är samma regler för alla. Nu handlar det bara om att hitta rätt sätt att starta på, alla har samma problem som jag haft, vissa har lärt sig snabbare och vissa har betydligt svårare att vänja sig, jag befinner mig någonstans i mittemellan.

Interview: Lewis Phillips | Lead Image: Husqvarna Motorcycles/J.P Acevedo

Best Of
Channels
Senaste