Chatter Box: Max Anstie

Max Anstie, runda nio.

Max Anstie, runda nio.

Rockstar Energy Husqvarna Factory  Racings förare Max Anstie har gjort riktigt bra ifrån sig under sin första säsong på den 450 han nu kör. Även om det har gått bra så har Anstie mycket kvar att ge. Vi fick möjligheten att intervjua Anstie och så här sa han i den.

MX Vice: Sista heatet så ganska så tråkigt ut, du var ganska så ensam genom hela racet men du fick ändå starka poäng. Det kändes lite som att du ville säkra upp ett par poäng och tog det säkra före det osäkra med tanke på underlag och din tidigare skada.

Max Anstie: Allt kändes jättebra och jag kom fyra i första träningen, sen gick det inte fullt lika bra på tidsträningen då jag kraschade redan på första varvet. På något vis lyckades jag slå över framåt och fastna med handen under styret vilket satte sina spår och jag kände av detta resten av dagen. Var osäker ett tag då jag kände att den blev stelare under kvällen och natten men dagen efter så kändes det bättre. Att jag dessutom skadat knät tidigare var inte till min fördel då jag nu hade ett ömt knä och en stel handled.

Idag var däremot en riktigt tuff dag och banan var riktigt svår. Alla var jämnbra på det dåliga underlaget och det var svårt att sticka ut. Man var tvungen att hitta ett mellanläge mellan att ta risker och att köra lugnt och metodiskt, vilket är det svåraste man kan göra som crossförare. Dessutom ska man inte göra några misstag vilket är väldigt svårt på ett så pass ickeförlåtande underlag. Det är en svår banan och jag har fortfarande inte vant mig helt och hållet att köra 450 än.  Nu gäller det att fokusera framåt och ta igen de poäng jag tappat i samband med mina skador.

Max Anstie har verkligen hittat farten på sin 450 (Husqvarna Motorcycles/J.P Acevedo)

Jag tror att Ryssland kommer att passa mig riktigt bra och jag hoppas på att få en racevecka där allt stämmer. Vi kommer att åka tillbaka till Frankrike i slutet på denna vecka för att träna mera. Jag gläds åt mina team-kamrater som var de snabbaste på banan i Frankrike senast, att jag dessutom får träna med dem gör otroligt mycket i min personliga utveckling.

Med tanke på spåren och hur pass dålig banan var sist så antar vi att ditt knä håller för vad som helst nu?

Ja, exakt. Jag var väldigt nervös på uppvärmningen hur det skulle kännas i knät och handen, trots smällen på handen dagen innan så kände jag mer eller mindre ingenting i handen, vilket var riktigt skönt. Men sen åkte jag omkull igen och landade såklart på knät, ´toppen´ tänkte jag och smärtan pulserade i ett par minuter men sen försvann den helt och hållet.

Jag tror dock att jag pushade mig själv aningen för hårt under träningen eftersom att jag hade ett par krascher där. Jag försöker att alltid pusha mig själv extra hårt under träningen för där har jag råd att göra misstag, det har jag inte under racen.

Anstie fick till en riktigt bra start i Ernee och placerade sig på en fjärdeplats under träningen (Husqvarna Motorcycles/J.P Acevedo)

Vi vill inte vara dem som ställer de dumma frågorna men det är en fråga vi måste ställa, de flesta vet vad som hänt i det förflutna och är det något som påverkar dig idag? Är du rädd för att skada dig igen och håller det tillbaka dig som förare?

Om man tittar på Trippelhoppet i Ernee så var det inte speciellt många som hoppade det och jag tror att jag endast gjorde det vid ett varv under träningen. Jag är alltid avslappnad inför stora hopp men inför detta så tänkte jag att jag måste göra det. Jag borde hoppa det för  Febvre ihop med många andra hoppade hela. Efter ett par varv så fattade jag modet och hoppade och det kändes hur bra som helst.

Självklart tänker jag tillbaka på vad som hänt och vad som är på gång men jag är också väldigt glad över att ha kommit så långt i min karriär, framför allt tacksam över att jag inte skadade mig mer i samband med kraschen 2015. Jag tänker sällan tillbaka men det är klart att det slår en ibland att man kunde ha skadat sig betydligt värre än vad jag gjorde. Ibland tänker jag tillbaka på det och ibland inte, i Ernee så tänkte jag inte alls på det och jag tog mig igenom hela racet, vilket känns riktigt bra.

Slutligen, Sist vi talades vid så berättade du att du övade väldigt mycket starter eftersom att du då startade som om du körde en 250. Hur har framstegen sett ut där?

Faktiskt så har jag det, väldigt mycket. Igår kändes det som om jag skulle ta holeshot om jag bara fått ett annat spår. Idag var det betydligt tuffare, det var ett väldigt jämnt startfält och jag placerade mig i mitten så det kändes inte som en dålig start. Jag blir bättre och bättre för varje start och starten sist i Tyskland var jag riktigt nöjd över.

Interview: Lewis Phillips | Lead Image: Husqvarna Motorcycles/J.P Acevedo

Best Of
Channels
Senaste